Rien Donkersloot geeft Paasconcert in Sint-Joriskerk

Hij speelt werk van Buxtehude, Dandrieu, Bach, Guilmant en Joseph Jongen. En natuurlijk gaat hij op beide orgels improviseren.
Deel deze activiteit

Het orgelconcert op Tweede Paasdag is al jarenlang vaste prik in Sint-Joriskerk. Op het programma staat altijd feestelijke muziek, om de Jezus’ overwinning op de dood te herdenken en te vieren.

Zoals gebruikelijk begint het concert op het rode Metzler/Edskes-koororgel. Van Dieterich Buxtehude (1637-1707) klinkt het uitbundige en kleurrijke Preludium in C, Bux 137. Vervolgens gaat Donkersloot improviseren.
Het Naber-orgel uit 1845 is geen barokorgel, maar toch zet Rien Donkersloot daar Jean-François Dandrieu (1682-1738) op de lessenaar. Diens Offertoire pour le Jour de Pâques ‘O filii et filiæ’ is een variatiereeks over het bekende Franse paaslied dat in het Nederlands bekend is als ‘Hoor aan, Gij die Gods kinderen zijt.’
Ook de cantate ‘Christ lag in Todesbanden’ (BWV 4) van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is eigenlijk een variatiereeks over een koraalmelodie, maar dan voor koor. In het protestantse Liedboek is dit extatische lied opgenomen met als beginregel ‘Christus lag in de dood terneer’. Rien Donkersloot liet eerder al horen dat hij prachtige orgeltranscripties kan maken van delen uit Bachcantates. Van ‘Christ lag in Todesbanden’ speelt hij drie zogenoemde versus.
Morceau de concert, opus 24 van Alexandre Guilmant (1837-1911) is, zoals de Franse titel al zegt, een ruim een kwartier durend concertstuk, gecomponeerd in 1869 – een tamelijk vroeg werk van de componist. Het begint met een korte dartelende Prélude die zo uit de barok kan zijn weggelopen. Het volgende deel, Thème avec variations, lonkt bij elke volgende variatie meer en meer naar de romantiek. De Finale begint een voortvarende Fuga waarin niet alleen steeds meer grote akkoorden opduiken maar ook het thema van de variatiereeks uit het middendeel van het concertstuk.
Waarover de improvisaties op hoofd- en koororgel gaan, vertelt Rien Donkersloot pas tijdens het concert. Zeker is, dat het concert eindigt met de wervelende Toccata (opus 104) van Joseph Jongen (1873-1953). De in Luik (Wallonië) geboren Jongen (zijn naam moet dus op z’n Frans worden uitgesproken) componeerde in een laatromantisch idioom.
Aanvang 15:30 uur. Toegang tien euro, inclusief koffie en thee vooraf en na afloop.

Kosten: 10 euro, incl. koffie/thee