MAGNIFICAT

2 Concerten door Capella Amersfoort ism Faelix Baroque Ensemble olv Anthony Scheffer
Deel deze activiteit

Magnificats van Bach, Zelenka, Vivaldi en Durante wordeen uitgevoerd door Capella Amersfoort in samenwerking met Faelix Baroque Ensemble olv Anthony Scheffer.
Concert 1om 17.00 uur
Concert 2 om 20.00 uur
Kaarten a € 15,- verkrijgbaar bij www.capella-amersfoort.nl

Na ruim een jaar stilzwijgen mag er eindelijk weer gemusiceerd worden. Op 30 oktober 2021 vieren Capella Amersfoort en het Faelix Baroque Ensemble onder leiding van Anthony Scheffer dit heugelijke feit met 2 concerten in de Amersfoortse Elleboogkerk.

’s Middags om 5 uur en ’s avonds om 8 uur worden 4 Magnificats uitgevoerd van Bach, Zelenka, Vivaldi en, de onbekendere, Durante. De lofzang van Maria is het centrale thema van het Magnificat.

De Bach Cantate: “Meine Seel erhebt den Herren”( BWV 10) is een typische koraalcantate waarbij de Lutherse koraalmelodie duidelijk te horen is in het openingsdeel. Bach illustreert de dialoog tussen Maria en Elisabeth. De tekst van de delen die volgen is een parafrase op de Latijnse tekst van het Magnificat.

Bach’s Roomse collega uit Dresden, Jan Dismas Zelenka schreef ook twee versies van het Magnificat. Zijn Magnificat in C is gecomponeerd rondom de gregoriaanse melodie van de lofzang van Maria. De stijl van Zelenka is beduidend anders dan die van Bach. We horen bij Zelenka de invloed van zijn docent Antonio Lotti en van Vivaldi.

Als Zelenka student wordt in de San Marco van Venetië bij Antonio Lotti, werkt Antonio Vivaldi in de Ospedale Della Pieta, waar hij zich als componist ontfermt over de muzikale opvoeding van de weesmeisjes van de stad. De meisjes musiceerden hoog boven het publiek verstopt achter schermen. De kans, die Vivaldi de meisjes gaf, was hun bestaansrecht. Zijn Magnificat heeft iets tragisch, onschuldigs, mystieks en hoopvols: woorden die parallel lopen bij de iconografie van Maria in de Italiaanse barok.

Het laatste en onbekendste Magnificat is van Francesco Durante, een Napolitaanse conservatoriumdirecteur. Durante was tijdgenoot van Bach en koploper in de Napolitaanse operastijl. Zijn muziek klinkt pragmatisch en divers. In zijn Magnificat klinkt ook weer de gregoriaanse melodie van de lofzang van Maria en is er veel te beleven voor koorzangers. Wellicht is dit Magnificat de vrolijkste van alle vier.

Beleiding: Faelix Baroque Ensemble

Aantal deelnemers:

Kosten: € 15