Arjan Veen concerteert in de Joriskerk
Bezoekers zijn weer welkom bij de orgelconcerten die komende zomer plaatsvinden in de Sint-Joriskerk in Amersfoort. De serie begint op woensdag 7 juli, waarna er tot 15 september elke woensdagavond een concert is op het hoofdorgel en het koororgel in de kerk.
De Culturele Commissie van de Sint-Joriskerk heeft dat bekend gemaakt. Nu de coronamaatregelen zijn versoepeld, zijn orgelliefhebbers weer welkom. De kerk is een half uur voor aanvang van het concert al geopend. Bezoekers kunnen bij binnenkomst en na afloop koffie en thee krijgen. De kosten daarvan zijn inbegrepen in de toegangsprijs. Die bedraagt tien euro.
Tijdens het concert staan grote beeldschermen in de kerk, waarop bezoekers de concerterende organist kunnen zien spelen.
De jonge organist Arjan Veen (28) geeft op woensdagavond 25 augustus een concert in de Sint-Joriskerk in Amersfoort. Arjan Veen is concertorganist, kerkmusicus en dirigent. Hij is organist van de Maartenskerk in Doorn en is als Vesperorganist verbonden aan de Domkerk te Utrecht. Hij studeert hoofdvak Koordirectie (Master) aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen.
Hij begint zijn bespeling op het Metzler/Edskes- koororgel, waar hij allereerst het Preludium en fuga in D dur, BuxWV 139 van Dieterich Buxtehude (1637-1707) speelt. Johann Sebastian Bach (1685-1750) was geen leerling van Buxtehude, maar is wel door hem beïnvloed. Van Bach speelt Arjan Veen de delen Largo & Allegro uit de Triosonate II (BWV 526).
Terwijl de concertgever naar het hoofdorgel aan de andere kant van de kerk loopt, kunnen de bezoekers zich voorbereiden op een muzikale sprong in de tijd. De muziek van César Franck (1822-1890) is goed te vertalen naar het Naber-orgel, en dat geldt zeker ook voor Francks Choral III in A groot. De Meditation für Orgel over de paashymne Victimae paschali laudes van Anton Heiller (1923-1979) is, anders dan het woord ‘Meditation’ doet vermoeden, geen zwijmelstuk, maar stevige en krachtige Paasmuziek.
De Engelse componist Herbert Howells (1892-1983) was zeer tevreden over zijn compositie met de titel ‘Master Tallis’s Testament’. In dat stuk combineert Howells compositietechnieken en kenmerkende wendingen uit de muziek van renaissancecomponist Thomas Tallis (1505-1585) met zijn eigen sensibele twintigste-eeuwse idioom.
Het concert eindigt met Variationen und Fuge über ein eigenes Thema van de Oostenrijkse componist Franz Schmidt (1874-1939). Het is een groot werk van ongeveer twintig minuten, waarin Schmidt de Königsfanfare uit zijn opera Fredigundis als thema heeft gekozen.
Arjan Veen behaalde zijn Bachelor en Masterdiploma orgel aan het Rotterdams Conservatorium en studeerde bij Aart Bergwerff, Ben van Oosten en Hayo Boerema. Zijn Masterrecital orgel sloot hij summa cum laude af in 2015. Hij behaalde meerdere prijzen bij internationale orgelconcoursen en volgde onder meer masterclasses bij Hans-Ola Ericsson, Jürgen Essl en Peter Planyavsky. Verdere interpretatievorming geniet hij bij Joris Verdin te Antwerpen. Momenteel studeert hij Koordirectie bij Luc Anthonis aan het Conservatorium te Antwerpen en is hij actief als dirigent, begeleider en zanger bij verschillende koren en ensembles.
Aanvang 20:00 uur, toegang 10 euro (inclusief koffie of thee vooraf en na afloop). Aanmelden is niet nodig.
Beleiding:
Aantal deelnemers: max 200 gasten
Kosten: 10 euro